از تجهیزاتی که در مراکز آموزشی اهمیت زیادی دارد صندلی می باشد که به عنوان یکی از بهترین آنها می توان به صندلی آموزشی دسته دار دانشجویی دار اشاره کرد.

صندلی آموزشی دسته دار

در این قسمت قصد داریم تا شما را با انواع مختلف صندلیهای آموزشی آشنا کنیم.

یک نوع کاربردی از این صندلیها انواع دسته دار هستند که اصولاً از آنها در داخل آموزشگاهها و همچنین دانشگاهها و مدارس استفاده می شود که برخی از آنها دارای دسته های متحرک هستند و افراد می توانند در هنگام نیاز خود از دسته صندلی استفاده کنند.

در مورد انواع مختلف صندلیهای آموزشی دسته دار می توان به صندلیهای صدفی اشاره کرد که بدنه این نوع صندلیها از جنس پلاستیک و پایه های آنها از فلز ساخته شده است و برای ایجاد راحتی بیشتر در قسمت پشتی صندلی و همچنین نشیمنگاه آن از تشکهای نرم استفاده شده است و دسته این صندلیها نیز متحرک می باشد.

مدل دیگر صندلیهای دسته دار آترا هستند که بدنه آنها نیز از پلاستیک است و دارای پایه هایی از فلز می باشند و دسته های قابل تحرک دارد.

یک نوع دیگر از صندلیهای دسته دار صندلیهایی با پشتیهای ضد تعریق هستند که این صندلیها نیز در قسمت پشتی و نشیمنگاه از پلاستیک ساخته شده اند و پایه های آنها از جنس فلز است، دسته صندلی متحرک می باشد.

قسمت پشتی صندلی به صورت مشبک تعبیه شده است که از خاصیت ضد تعریقی برخوردار است و برای استفاده در هوای گرم و همچنین نشستن در مدت زمانهای طولانی بسیار مناسب می باشد، پشتی این صندلی انعطاف پذیری مناسبی دارد تا فرد در هنگام استفاده طولانی احساس خستگی ننماید.

مدل دیگر صندلهای ام دی اف هستند که همانطور که از نام آنها پیداست از ام دی اف ساخته شده اند که بسیار مقاوم و مستحکم است، قسمت زیر این صندلیها دارای یک سبد می باشد که برای گذاشتن جزوه و کتاب و هر چیز دیگری مناسب است،

این صندلیها در دانشگاهها و مدارس قابلیت استفاده زیادی دارند و در برخی مدلها از جنس فایبرگلاس ساخته شده اند و نوعی دیگر از صندلیهای آموزشی نیز در بازار وجود دارد که به صندلیهای آموزشی ردیفی معروف هستند.

این صندلیها هم به صورت دسته دار و هم به صورت بدون دسته به بازار عرضه می شوند و در قسمت زیرین برخی از آنها دارای سبد و برخی بدون سند هستند، صندلیهایی که در هر ردیف قرار می گیرد اصولاً دو تا سه عدد است که دارای جنسها و مدلهای مختلفی هستند که یک دسته از آنها مدل صدفی می باشد.

به عنوان یکی دیگر از مدلهای صندلی آموزشی باید به صندلیهای معمولی اشاره کنیم که این در ساخت این صندلیها نیز اصول و استانداردهای آرگونومی کاملاً رعایت شده است.

تفاوتی که با مدلهای قبلی دارند در نداشتن دسته و همچنین سبد می باشد و از این صندلیها به عنوان صندلی اساتید در مراکز آموزشی و صندلیهای انتظار در موسسات مختلف و مراکزی از این قبیل استفاده می گردد.

صندلیهایی که در مدارس و دانشگاهها استفاده می شود حتماً باید آرگونومیک باشند چرا که دانش‌ آموزان و دانشجویان به طور مداوم وضعیت نشستن خود را تغییر می دهند و به سمت جلو و به چپ و راست تغیییر وضعیت می دهند و صندلیهای خود را می چرخانند و تکان می دهند.

همچنین با توجه به اینکه این افراد ساعتها بر روی این صندلیها می نشینند باید به گونه ای طراحی شده باشند که راحتی کامل را برای آنها فراهم کنند تا بتوانند از تمرکز کافی برخوردار باشند و از ستون فقراتشان محافظت شود و باعث بهبود حالت نشستن در آنها گردد.

در مورد ویژگیهای آرگونومیک در صندلیهای تک نفره باید به مواردی اشاره کنیم مثل اینکه این صندلیها بهتر است که در قسمت بدنه دارای سوراخهایی باشند تا از عرق کردن فرد جلوگیری شود همچنین وجود تکیه گاه در دو طرف صندلی برای قرار دادن آرنجها در زمانی که فرد در حال نوشتن است مورد مهمی است.

این صندلیها باید با رنگهای آرام بخش تولید شوند و از قابلیت تنظیم ارتفاع برخوردار باشند تا افراد بتوانند با با توجه به قد خود آن را تنظیم کنند و دسته ای که به صندلی متصل است باید از فضای کافی برای قرار دادن کتاب و جزوه برخوردار باشد همچنین وجود تکیه گاه در قسمت پایین صندلی بسیار مهم است.

قیمت صندلی آموزشی دسته دار

در مورد تاریخچه صندلی باید اشاره کنیم که تازیخ شناسان اولین صندلی آموزشی دسته دار دانشجویی را مربوط به مصر باستان می دانند که پس از آن به وسیله رومیها به دنیای غرب منتقل شدند.

در قرن دوازدهم میلادی نیز استفاده کردن از صندلیها در کشور چین رواج پیدا کرد و به وسیله قومی با نام آزتک مورد استفاده واقع گشت.

در دوران قرون وسطایی در کشورهای اروپایی صندلیهای اشرافی و تزئین شده بسیار زیادی برای افراد اشرافزاده طراحی و تولید شدند و در دوره رنسانس در بین مردم عادی هم استفاده از صندلی رایج شد.

در کشورهای انگلستان و فرانسه طرحهای متنوع و متمایزی ساخته شدند و با ورود دنیا به قرن مدرن هر روزه بر تنوع این محصولات اضافه گشت.

همانطور که گفتیم منشاءصندلی آموزشی دسته دار دانشجویی به مصر باستان بر می‌ گردد و مصریان معتقد بودند که صندلیها باید از شکلی طبیعی برخوردار باشند و ساخت صندلی مصنوعی را عاملی برای هرج و مرج دنیا می دانستند که این نوع گرایش فکری همیشه در تولیدات و هنرهای مصری مشاهده می شده است.

در یونان باستان نیز حدود ۶ تا ۷ قرن قبل از میلاد مسیح اولین نشانه های استفاده از صندلی مشاهده شده است و در افسانه های یونان نیز الهه زئوس همیشه دارای صندلی بوده است که نشان دهنده پادشاهی او می باشد.

در روم نیز اولین نشانه های استفاده از صندلی به ۴ قرن قبل از میلاد مسیح بر می گردد.

مکتبی تحت عنوان هنر نوصندلی آموزشی دسته دار دانشجویی  با سادگی و زیبایی بسیار زیاد تولید کرد که این مکتب در حقیقت یک جریان بین المللی در هنرهای معماری و تزئینی بین سالهای ۱۸۹۰ تا ۱۹۱۰ می باشد.

یکی از مشهورترین صندلیهایی که در آن دوران ساخته شد صندلیهای چوبی میشائل تونت هستند که توسط یک درودگر آلمانی در سال ۱۸۳۶ این صندلی ساخته شد.

در قرن بیستم نیز با رشد تکنولوژی و فناوری صندلیها نیز دارای پیشرفت زیادی شدند و برای نخستین بار انواع صندلیهای تاشو، صندلیهایی با رویه پلاستیکی، پارچه ای و همچنین ارگونومیک به بازار عرضه گشت.

به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *